يكشنبه 28 مهر 1398   04:44:26

آدرس : کرج میدان طالقانی _ بلوار تعاون _ انتهای خیابان فرهنگ _ سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری کرج
تلفن : 6_32544400
نمابر : 32544407
کد پستی : 3149779553
Email:Kausro@karajmetro.ir

خط 6
مشخصات :

- طول کلی این خط حدود 9 کیلومتر است .
- تعداد ایستگاه ها 9 ایستگاه می باشد .
- فاصله تقریبی بین ایستگاه ها حدود یک کیلومتراست .
- فاصله زمانی بین حرکت دوقطارحدود 3 دقیقه است .
- تعداد مسافران در ساعات اوج ترافیک درزمان بهره برداری کامل حدود 17.400 نفر درهرجهت درساعت تخمین زده می شود.  

      خط 5

مشخصات :

- طول کلی خط حدود 15 کیلومتر با احتساب مسیر پارکینگ و دپواست .
- تعداد ایستگاه های موردنیاز12 ایستگاه است.
- فاصله زمانی بین حرکت قطارها حدود 2 تا 3 دقیقه است.
- فاصله تقریبی بین ایستگاه ها حدود یک کیلومتر است .
- تعداد کل مسافران در زمان بهره برداری کامل 18.600 نفردر هرجهت در ساعت است .
  

     خط 4

مشخصات : 
- طول کلی خط حدود 18 کیلومتر است .
- تعداد ایستگاه های مورد نیاز 18 می باشد .
- فاصله تقریبی بین ایستگاه ها یک کیلومتر است .
- فاصله زمانی بین دو قطار حدود 2 تا 3 دقیقه خواهد بود .
- تعداد کل مسافران در ساعت اوج ترافیک پس از رسیدن به بهره برداری کامل حدود 22.500 نفر در هر جهت در ساعت براورد شده است .
- خط 4 در ایستگاه F با خط 2 و در ایستگاه گلشهر با خط 1 ایستگاه تقاطعی خواهیم داشت .

         خط3(هوایی) 
مشخصات : 

این خط از ایستگاه کرج بصورت هوایی شروع و پس از عبور از بلوار چمران ،روگذر تقاطع بلوار شورا و حاشیه رودخانه کرج و بصورت زیرزمینی در منطقه عظیمیه (حدود 3 کیلومتر) مسیررا طی نموده و مجدداً بصورت هوایی از منطقه دانشگاه آزاد عبور نموده و در نهایت به باغستان منتهی می گردد .
- طول کلی این خط حدود 15 کیلومتر است که حدود 3 کیلومتر آن زیرزمینی و مابقی بصورت قطار هوایی می باشد.
- این خط دارای 12 ایستگاه می باشد .
- فاصله حرکت بین قطارها حدود 3 دقیقه پیش بینی شده است .
- تعداد کل مسافران پس از رسیدن به بهره برداری کامل حدود 16.500 نفر در هر جهت در ساعت پیش بینی می شود .  

جهت مشاهده اطلاعات خط 2 قطار شهری کرج و حومه بر روی لینک زیر کلیک بفرمایید. 

اطلاعات خط2

 

 خط 1
مشخصات :

خط 1 قطارشهری کرج و حومه در ادامه خط 5 شبکه متروی تهران از گرمدره تا گلشهر و ادامه آن تا پایانه مهرشهر جمعاً به طول 17 کیلومتر با 4 ایستگاه درمنطقه شهرستان کرج در حال بهره برداری می باشد .
شایان ذکراست ایستگاه در حال احداث محمدشهر ماهدشت (ایستگاه پنجم) جنب جاده محمد شهر انشاا.. در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید .
خط مذکور در حدود 300.000 مسافر در روز از کرج به تهران جابه جا می کند و با افزایش قطار امکان جابه جایی مسافران در روز به 600.000 نفر افزایش خواهد یافت . 

     سال 1388


- برگزاری مناقصه واگن با همکاری شرکت مادرتخصصی حمل و نقل ریلی کشور در ابتدای سال و انتخاب شرکت ایریکو بعنوان پیمانکار
- پاکسازی حریم خط 3 (خط هوایی)
- جهت احداث ترمینال های 5 شهر 140 هزارمترمربع اراضی مؤسسات تحقیقات و آموزش کشاورزی به زمین ایستگاه محمدشهر- ماهدشت اضافه گردید .
- تدوین مشکلات ، خواسته های سازمان وارائه آن به ریاست جمهوردرسفرایشان به کرج  
- اخذ مصوبات ذیل درسفرریاست محترم جمهور درسفرایشان به کرج 

  • اختصاص مبلغ یکصد و پنجاه میلیارد ریال (150.000.000.000) ریال از محل اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشوربرای اجرای فعالیت های مربوط به حوادث غیرمترقبه در سال 1388 تا با نظروزیرکشور، معاون اجرایی رئیس جمهورواستاندارتوزیع وهزینه شود و پیگیری سهم قطارشهری ازمراجع ذیربط
  • تأمین اعتبارمورد نیاز اجرای خط هوایی قطار شهری کرج براساس فناوری های جدید
  • ایجاد ردیف مستقل برای قطارشهری کرج و قطار شهری تهران درلایحه بودجه سال 1389 کل کشور
  • احداث ایستگاه راه آهن درشهر کرج (ایستگاه مشترک راه آهن ومترو)
  • تقویت اعتباری در پروژه قطارشهری کرج برای تسریع دربهره برداری

- پیگیری مصوبات سفر ریاست محترم جمهورمربوط به کارگروهها 
- مبادله تفاهم نامه با دانشگاه تربیت معلم و تشکیل کمیته های راه اندازی دانشکده مترو و استقراردفترمشترک سازمان قطار شهری کرج با دانشگاه تربیت معلم درمحل دانشگاه
- اخذ موافقت اصولی وزارت محترم علوم ، تحقیقات و فناوری درخصوص تأسیس دانشکده مترو 
- پیگیری تأمین اعتباردرفصول اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای دانشگاه تربیت معلم در سال آتی 
- کسب مصوبه شورای هماهنگی ترافیک استان مورخ 1/4/88 در خصوص ادامه خط 2 به کمالشهر بطول 2/3 کیلومتر از ایستگاه پیشاهنگی تا میدان شهید بهشتی کمالشهر و همچنین ادامه خط مذکور از ایستگاه سه راه فردیس تا چهارراه ملارد بطول 5/3 کیلومتر و تملک اراضی جهت ایستگاه در شهر کمالشهر و ملارد
- همکاری در امور انتخابات ریاست جمهوری و خبرگان رهبری 
- پیگیری و اخذ اعتبارات دولت در 6 ماهه اول سال 88
- پیگیری امکان تعیین و تکلیف LC و تأمین تضامین لازم جهت ارائه به بانک عامل مبنی بر گشایش اعتبارات اسنادر برای خرید ناوگان مورد نیاز خط کرج - مهرشهر
- انجام مناقصات و خرید ریل و ریل سوم خط 2
- انجام مناقصات و خرید کابل و تابلوی برق فشار قوی خط 2
- علیرغم مشکلات مالی و عدم وجود دستگاه حفار خاص با بهره گیری از توان متخصصین داخلی و تلاش شبانه روزی با ماشین آلات راه سازی 7 کیلومتر از مسیر را بدون تخریب خیابان شهید بهشتی حفاری و تحکیم و هم اکنون پروژه مرحله نهایی تونل سازی را طی می نماید و کارگاه های ادامه مسیر خط 2 تا میدان شهید سلطانی نیز تجهیز و مشغول به کارند و در مسیر ملارد عملیات اجرایی آغازگردید .
- انتخاب پیمانکار و مشاوران زیرگذر ایستگاه محمد شهر :

  • مشاور : سازیان
  • مشاورهمکار : پاسار
  • پیمانکار : سامان بیس 

- تنظیم تفاهم نامه : 

  •   قرارگاه خاتم الانبیاء برای خط 3 و پیگیری ترک تشریفات مناقصه
  •   شرکت RTI برای خط 4 و پیگیری ترک تشریفات مناقصه
  •   شرکت مپنا برای خط 6 و پیگیری ترک تشریفات مناقصه

- ادامه عملیات حفاری و تحکیم در تونل اصلی خط 2 
- عقد قرارداد مطالعه خط هوایی با دانشگاه امیرکبیرو پرداخت 20% پیش پرداخت و شروع مطالعات 
- ادامه عملیات احداث ساختمان اداری 
- ادامه عملیات احداث مرکز فرمان 
- گشایش کارگاه های جدید ملارد ( ایستگاه ، پارکینگ ، ترمینال ، پایانه ) - دانشکده کشاورزی - رمپ کارگاه کمالشهر - پایانه و نعمیرگاه مهرشهر - پارک بوستان جهان - همکاری درامورحوادث غیر مترقبه
 - ادامه عملیات ساخت و آغاز نازک کاری ایستگاه محمد شهر - ماهدشت در 1      
- آغازعملیات اجرایی درمنطقه کمالشهروملارد (خط  2)
- آغاز مطالعات محمد شهر- ماهدشت - مشکین شهر - صفادشت - اشتهارد
- اخذ تمدید گواهی مسدودی ارزی 
- انتخاب شرکت هگزا به عنوان مشاور کارفرما و نقل و انتقالات از مدیرطرح به مشاور کارفرما با توجه به بخش نامه سازمام مدیریت و برنامه ریزی کشور
- اقدامات لازم جهت خرید انشعابات و تأسیسات در خط  2 
- پیگیری های مربوط به تأمین مالی خارجی فاینانس 
- پیگیری ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی بین کرج - اشتهارد 
- مذاکرات نهایی جهت تبادل تفاهم نامه با دانشگاه علم و صنعت جهت راه اندازی دانشکده مترو کرج به منظور تربیت و آموزش نیرو های مورد نیاز در رشته های برق و الکترونیک ، مکانیک ، مخابرات وعلامت دهی ، سازه های زیر زمینی ، ابنیه و ... در کشور و تحویل ساختمان جهت دفتر دانشکده 
- ابلاغ قرارداد مطالعات تکمیلی و طراحی فاز یک مسیر ایستگاه کرج تا باغستان (قطار هوایی) به دانشگاه امیر کبیر با مدیریت مستقیم ریاست محترم دانشگاه و با همکاری و هماهنگی معاونت محترم عمرانی وزارت کشور و شرکت مادرتخصصی حمل و نقل ریلی کشور
- پیگیری درخواست و توافقات اولیه توسعه اراضی ایستگاه محمد شهر - ماهدشت و اراضی مورد نیاز درخط  2
- تحویل زمین مربوط به احداث ایستگاه C به شرکت سابیردر ضلع جنوب شرقی دانشگاه تربیت معلم و زمین تولید مصالح در ضلع شرقی میدان شهید سلطانی به شرکت سابیر
- برگزاری مناقصه و انتخاب مدیران طرح خطوط  6 و 3
- تجهیز کارگاه رمپ 9(کمالشهر و زمین های تحویلی جهت ایستگاه های I,H,G 
- انجام اقدامات لازم جهت شرع حفاری ایستگاه C
- اخذ مجوز صادره از شورای اسلامی شهر کرج در خصوص مشارکت در پروژه هی مجتمع ایستگاهی سازمان از طریق مشارکت بخش دولتی ( ماده 19)
- برگزاری جلسات متعدد با برق منطقه ای در مورد امکان بهره برداری از پست های 20 KVA بدون قطعی
- اخذ دستورات ریاست محترم جمهور و پیگیری آنها در رابطه با : 
  1- مشکلات خط 2 بخصوص فاینانس 
  2- تأسیس دانشکده مترو در کرج 
  3- پیگیری جهت در اختیار گزاردن 25 هکتاراراضی به سازمان در منطقه کمالشهر 
- ادامه فعالیت اجرایی 4 ورودی به تونل و اتصال تونل های حفاری شده به یکدیگر و تحکیم آن جمعاً به طول 5 کیلومتر در غرب مسیر 
- تمدید مجوز شورای اقتصاد در خصوص مبلغ 692 میلیون دلار اعتبار فاینانس احداث خط  2 قطار شهری کرج و حومه (بدون ضرایب و واگن)
- همکاری با شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور جهت برنامه ریزی برگزاری مناقصه خرید واگن خط  2
- پیگیری های مربوط به استفاده از صندوق ذخیره ارزی با توجه به ماده واحد قانون بودجه سال 1387 کل کشور
- پیگیری جهت تأمین خرید های خارجی (ارزی) ازمحل 15% پیش پرداخت فاینانس(145 میلیون دلاربلوکه شده) 
- پیگیری جهت تعیین بانک عامل در تسهیلات مالی و خارجی

- ادامه عملیات حفاری در قطعات 1 و 2 تونل خط 2 
- تحویل زمین مرکز فرمان و ایستگاه امام حسین (ع) به پیمانکار طرح و ساخت به منظور استقرار، تجهیز کارگاه و راه اندازی دفتر پیمانکار طرح و ساخت و شروع عملیات اجرایی در کارگاه های امام حسین (ع) ، یوشی نژاد ، رمپ شورا ، دانشگاه تربیت معلم و مرکزفرمان
- برنامه ریزی در راستای احاله قراردادهای قطعات 1 و 2 و سایر قرارداد مطالعات انجام یافته به پیمانکارطرح و ساخت( سابیر) به منظور شروع مطالعات تکمیلی و طراحی خط 2 
- پرداخت بخشی از پیش پرداخت به پیمانکار طرح و ساخت( سابیر) 
- کسب مصوبه هیأت ویژه و جمهور و تبصره 13 در رابطه با ادامه مسیرتا ملارد
- پیگیری و هماهنگی در ایجاد مجتمع های ایستگاهی و تعامل خطوط مصوب قطار شهری با طرح تفصیلی شهر
- پیگیری در خصوص تأسیس دانشکده مترو کرج 
- اخذ گواهی مسدودی ارزی به منظور تأمین اعتبار فاینانس پروژه از بانک مرکزی 
- بلوکه شدن 145 میلیون دلار در بانک مرکزی از محل صندوق ذخیره ارزی
- کسب مصوبه هفتادمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورخ 22/12/86 برای 4 خط جدید جمعاً به طول 3/53 کیلومتر که 3/14 کیلومتر آن به صورت قطارهوایی و مابقی زیرزمینی می باشد .
- اخذ موافقت وزارت امور اقتصاد و دارایی در تضمین کامل تسهیلات فاینانس طرح قطارشهری کرج   
- اخذ مصوبه افزایش بودجه تا سقف 1200 میلیارد ریال دولت و 1200 میلیارد ریال شهر
- همکاری درامورحوادث غیرمترقبه منطقه ، انتخابات مجلس شورای اسلامی و ...
- ادامه عملیات ساخت ایستگاه محمدشهر- ماهدشت خط 1 
- جذب مبلغ 177 میلیارد ریال اعتبار تخصصی دولت جهت خط 2 
- جذب مبلغ 7 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی دولت جهت مطالعات قطارهوایی (خط 3)

- برگزاری مناقصات مربوط به خط 2 (پیمانکاران دارای صلاحیت)
- شروع عملیات اجرایی تونل ، ایستگاه ها و ساختمان های جانبی
- افتتاح و بهره برداری ایستگاه اتمسفر(گرمدره سابق) در تاریخ 22 آبان 1385 با حضور مسئولان محترم استان ، شهر کرج و شهردار محترم تهران 
- پیگیری مصوبات اعتباری و سعی در فعال نمودن پیمانکار طرح و ساخت خط 2 
- برگزاری شورای اقتصاد مورخ 5/12/85 به ریاست آقای دکتر احمدی نژاد رئیس محترم جمهورو ابلاغ آن در 22/12/85 (مبلغ 692 میلیون دلار اعتبار فاینانس جهت احداث خط 2 قطار شهری کرج و حومه)(بدون ضرایب و واگن)
- هماهنگی در بهره برداری از ایستگاه وردآورد 
- جذب مبلغ 5/98 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی دولت

- ادامه مطالعات و انجام طراحی اولیه خط 2
- تنظیم اوراق و برگزاری مناقصه طرح و ساخت خط 2 (اولین مناقصه EPC قطار شهری) در کشور
- انتخاب پیمانکار طرح و ساخت خط 2 (شرکت سابیر)
- تجهیز چند کارگاه تونل در خط 2 با بهره گیری ازاراضی شهرداری و دولتی
- تحویل زمین ایستگاه محمد شهر- ماهدشت در خط سریع السیر (خط 1) با مصوبه هیأت دولت
- برگزاری مناقصات مربوط به خط 2 (پیمانکاران دارای صلاحیت)
- تأمین بودجه و شروع عملیات استملاک مسیر خط 1 از ایستگاه گلشهر تا پایانه مهرشهر
- جذب مبلغ 220 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی دولت
- کسب مصوبه شصت و دومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورخ 2/12/84 در رابطه با خط 2 (ملارد - کرج - کمالشهر)

 

- نهایی نمودن مطالعات و انجام طراحی های خط 2 (ملارد - کرج کمالشهر)
- آغاز بهره برداری از خط سریع السیر کرج - گلشهر(اسفند 1383)
- جذب مبلغ 29 میلیارد ریال اعتبار تخصصی دولت
- کسب مصوبه پنجاه و پنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور
- مورخ 20/10/83 در رابطه با خط 2 (کمالشهر- کرج - سه راه اندیشه)

- ادامه مطالعات ریلی کرج
- عملیات اجرایی خط 1 از کرج تا گلشهر با همکاری کامل شرکت مترو تهران
- جذب مبلغ 23 میلیارد ریال اعتبار تخصصی دولت
- کسب مصوبات شورای ترافیک شهرستان ، استان وکمیته شورای ترافیک شهرهای کشور
- کسب مصوبه چهل و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورخ 1/7/82 (اندیشه - کرج - دانشگاه تربیت معلم)

- تدوین شرح خدمات مطالعات ریلی و کسب مجوز کمیسیون 3200
- شروع مطالعات ریلی کرج و حومه خط 2
- پیگیری عملیات اجرایی مسیر سریع السیرکرج - گلشهر با همکاری کامل شرکت مترو تهران 

- تأسیس سازمان
- شروع فعال نمودن عملیات متوقف خط سریع السیر کرج - مهرشهر
- کسب و جذب اعتبارات - تصویب و ابلاغ اساسنامه

تأسیس دانشکده مهندسی حمل و نقل ریلی درون شهری


 

با توجه به افق چشم انداز و اصلاح الگوی مصرف ، یکی از موارد مهم توسعه توجه به سیستم های حمل و نقل ریلی درون شهری است به طوری که هفت کلان شهر کشور در حال احداث و شهرهای قم و کرمانشاه نیز به زودی به جمع قبلی خواهند پیوست و انتظار می رود که در آینده نزدیک شهرهای دیگری نیز وارد این صنعت شوند و بنابراین افزایش روزافزون تقاضا برای متخصصان این صنعت در آینده ای نزدیک اجتناب ناپذیر خواهد بود .  
آقای مهندس نادررضا نوری مسئولیت راه اندازی اولین خط متروی تهران را داشته اند. درآن مقطع ایشان با استفاده ازفارغ التحصیلان دانشکده متروتهران( که درحال حاضر به صورت دانشکده فعالیتی ندارد) ، توانستند خط یک را به بهره برداری برسانند. با توجه به نیاز کشور، تأمین نیروهای متعهد ومتخصص، بدون وابستگی به خارج کشور، بسترسازتحقق این آرمان ملی است و بنابراین تربیت وآموزش نیروی کارمناسب برای راهبری،حفظ و نگهداری تجهیزات ثابت و متحرک ضروری است. دراین رابطه، سازمان که مسئولیت ایجاد وراه اندازی انواع سیستم های ریلی ازجمله قطارهوایی، متروسبک، متروسنگین، قطارسریع السیر و اتوبوس ریلی را دردستورکاردارد، برای تحقق این امربزرگ ، موفق به مبادله تفاهم نامه ای با دانشگاه محترم تربیت معلم درجهت تأسیس دانشکده مذکوروتوسعه های بعدی آن شده است.
ایده تأسیس چنین دانشکده ای ، از سال ها قبل توسط آقای مهندس نوری به وجود آمده و آن را پرورش داده بودند که نهایتاً منجر به انعقاد تفاهم نامه ای فی ما بین سازمان و دانشگاه تربیت معلم در تاریخ 5/2/88 گردید و متعاقب آن در 23/3/88 ، جناب آقای دکتر زاهدی ، وزیر محترم علوم ، تحقیقات و فناوری موافقت آن وزارت با ایجاد دانشکده مترو در دانشگاه تربیت معلم را اعلام فرمودند .
در ادامه فرآیند ، جهت تسریع در امور تأسیس دانشکده ، سازمان و دانشگاه به تشکیل کمیته های به شرح ذیل پرداخته اند :
1 - کمیته آموزش
2 - کمیته ساخت واجرا
3 - کمیته اخذ مجوزها
4 - کمیته اخذ بودجه
5 - کمیته فناوری

کمیته آموزش ، طی جلسات متعدد ، شش رشته در مقطع کارشناسی ارشد را مصوب نموده است که عبارتند از :
1 - رشته مهندسی برق قطارشهری 
2 - رشته مهندسی مکانیک قطارشهری
3 - رشته مهندسی ایمنی قطارشهری
4 - رشته مهندسی نگهداری و تعمیرات قطارشهری
5 - رشته مهندسی زیرساخت قطارشهری 
6 - رشته مدیریت بهره برداری قطارشهری

در حال حاضر سیلابس های 4 رشته به قرار زیر تهیه و به امضاء 5 نفر از استادان عضو هیأت علمی دانشگاه ها رسیده و نهایی شده که پس از تصویب در شورایعالی دانشگاه تربیت معلم به وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری ارسال خواهد شد .
1 - رشته مهندسی برق قطارشهری
2 - رشته مهندسی مکانیک قطارشهری
3 - رشته مهندسی ایمنی 
4 - رشته مهندسی زیرساخت


اقدامات دانشگاه تربیت معلم
:

جناب آقای دکتر طاهری زاده رئیس محترم دانشگاه تربیت معلم طی نامه ای به جناب آقای محسنی نیا ، معاونت محترم برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و ارسال رونوشت آن به مدیر کل محترم طرح های عمرانی وزارت محترم علوم ، تحقیقات و فناوری جناب آریالای مهندس منصورفارسی اظهار داشتند که :
احتراماً بازگشت به نامه شماره 15600/61 مورخ 24/6/88 به پیوست لیست تکمیل شده اطلاعات و اعتبارات پروژه های تملک دارایی های سرمایه ای پیشنهادی این دانشگاه برای سال 1389 که نیازبه اخذ مجوز از کارگروه ماده 32 قانون برنامه چهارم توسعه را دارند ارسال می گردد ، خواهشمند است دستورفرمایید اقدامات لازم را مبذول فرمایند .
ضمناً عنوان پروژه های پیشنهادی به شرح ذیل اعلام می گردد :
1- احداث دانشکده مترو 
2- تکمیل و تجهیز سالن چند منظوره ناتمام ورزشی 
3- احداث دانشکده فنی و مهندسی
4- احداث خوابگاه مجردی 
5- پروژه احداث سلف سرویس 
  
  

1 2
تعداد بازديد اين صفحه: 163849
تعداد بازديد کنندگان سايت: 22479034 تعداد بازديد زيرپورتال: 165784 اين زيرپورتال امروز: 146 سایت در امروز: 7131 اين صفحه امروز: 140
کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری کرج می باشد.